اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

فارس من| مجموعه نمایشی «شهرک کلیله و دمنه» بازبینی شود/چرا یک برنامه‌ کودک، روابط غیراسلامی آموزش می‌دهد؟

در بخش «فارس من» خبرگزاری فارس پویشی با عنوان « مجموعه نمایشی شهرک کلیله و دمنه بازبینی شود» به راه افتاده که خواستار جلوگیری از پخش محتواهای آموزشی حاوی روابط غیراسلامی برای کودکان است.

فارس من| مجموعه نمایشی «شهرک کلیله و دمنه» بازبینی شود/چرا یک برنامه‌ کودک، روابط غیراسلامی آموزش می‌دهد؟

خبرگزاری فارس ـ گروه سینما: در بخش «فارس من» خبرگزاری فارس پویشی با عنوان « مجموعه نمایشی شهرک کلیله و دمنه بازبینی شود» به راه افتاده که خواستار جلوگیری از پخش محتواهای آموزشی روابط غیراسلامی برای کودکان است.

«شهرک کلیله و دمنه» یک مجموعه نمایشی ایرانی در ژانر عروسکی به نویسندگی کوروش نریمانی، کارگردانی مرضیه برومند و تهیه‌کنندگی مصطفی احمدی است. این مجموعه روزهای جمعه از اردیبهشت ۱۴۰۱ از پلتفرم فیلم‌نت منتشر می‌شود. این سریال اولین پروژه‌ای است که مرضیه برومند برای شبکه نمایش خانگی کار کرده است.

خلاصه داستان مجموعه عروسکی «شهرک کلیله و دمنه»
وقتی طبیعت از بین برود و به جای درخت، آهن و سیمان از زمین بروید، جانور بیچاره هم‌راهی به جز شهرنشینی ندارد. ختن و خمار، دو آهوی جوان قصه هم به امید زندگی بهتر سرزمین مادریشان، دشت ناز را می‌فروشند و در شهرک کلیله و دمنه یک آپارتمان کوچک می‌خرند.

مرضیه برومند که پیشتر با «مدرسه موش‌ها»، «قصه‌های تابه‌تا» و... توانایی خود را در سریال‌سازی نشان داده، در فیلم سینمایی «شهر موش‌ها ۲» نیز در تلفیق قصه عروسکی با فضای روز شهری موفق بود و بدون حاشیه و مورد محتوایی یا اخلاقی خاصی فعالیت خود را در این ژانر عروسکی ادامه داده است. اما حالا در مجموعه عروسکی«شهرک کلیله و دمنه» مواردی از روابط غیراسلامی در لابه لای دیالوگ‌ها و سکانس‌های فیلم وجود دارد که می‌تواند آموزشی غلط برای کودکان محسوب شود. 

همانطور که حساسیت موضوع بر همگان روشن است، کودکان و فضای تفریحات و سرگرمی گروه‌های سنی خردسال، به دلیل اهمیت دوران رشد و تربیت از اولویت‌های اولیه خانواده‌ها است که باید به طور جدی به مراقبت از محتواها و خوراک‌های دیداری شنیداری آن‌هم از جنس برنامه‌های جذاب و سرگرم کننده تلویزیونی پرداخته شود. 

از این رو بسیاری از خانواده‌ها با دیدن این مجموعه عروسکی «شهرک کلیله و دمنه»، آن را آموزش دهنده روابط غیراسلامی برای کودکان عنوان کرده و همین مساله موجب شد تا پویشی در سامانه «فارس من» خبرگزاری فارس شکل بگیرد که در مدت زمان کوتاهی نزدیک به ۱۰ هزار امضاء در آن به ثبت رسیده است و در مرحله جدی پیگیری قرار گرفته است. 

متن این پویش و خواسته امضاء کنندگان به شرح زیر است:

«وزارت فرهنگ و ارشاد ما مشغول به چه کاری است؟ چرا در کشور اسلامی به راحتی برنامه‌ای که به کودکان، روابط غیراسلامی را آموزش می‌دهد، مجوز می‌گیرد؟!

چطور برنامه‌ای با این محتوای ناسالم اجازه پخش گرفته است؟!
تقاضای اصلاح و بازنگری در پخش این مجموعه نمایشی را داریم.
همچنین تقاضای برخورد با کسانی که در انجام وظیفه خود کوتاهی کرده و بدون کوچک‌ترین بررسی محتوا، مجوز پخش می‌دهد.»

لازم به ذکر است با اینکه در متن ثبت شده برای این کمپین به نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر برنامه‌های شبکه نمایش خانگی اشاره شده است اما، سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدت‌هاست که، از ادعای نظارت بر سریال‌های نمایش خانگی کنار کشیده و آن‌ها را رسما به «ساترا» وابسته به صداوسیما واگذار کرده است. معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در این باره گفت: بررسی و صدور مجوز برای سریال‌های خانگی، از سوی سازمان سینمایی متوقف شده و همه این امور به ساترا محول شود.

با این همه در چند هفته گذشته خبر انتشار  بدون مجوز چندین سریال نمایش خانگی از طرف یکی از اصلی‌ترین پلتفرم‌های نمایش خانگی معادلات را کمی پیچده‌تر کرده است. وقتی یک پلتفرم بدون کوچکترین نگرانی، بی‌اعتنا به نظارت دست به چنین کاری می‌زند، پرسش‌های بسیاری شکل می‌گیرد.  آیا واقعا ناظر نهایی(معطوف به عملکرد و فعالیت دقیق و روشن) وجود دارد؟ آیا ساترا فقط نامی نمادین است، یا واقعا مدون و نظام‌مند بر ابعاد مختلف برنامه‌های نمایش خانگی نظارت دارد؟ آیا اصلا نظارت محتوایی انجام می‌شود؟ و... متاسفانه پرسش‌هایی از این دست، پاسخ خود را در ولنگاری شبکه نمایش خانگی باز می یابند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول